Dva hlasy Michaela Jacksona - dualita, dvojníci?
Taktéž v písních, které jsou sexy a postrádají drsný podtext, používá Michael svůj hlubší hlas k navození role svůdce. Například "IN THE CLOSET" je píseň o vztahu, který musí zůstat v utajení. Interpret písně má pocit vlastní zkaženosti, že dělá něco "oplzlého" a cítí se tímto vztahem pošpiněn, avšak zároveň tomu není schopen odolat, touha je silnější.
"Když je člověk nažhavený, musí si to udělat."
- Michael Jackson, In the Closet
Když vezmeme tyto písně jako vybraný celek, je Michaelova strategie jasná. Pokud si někdo klade otázku: "Proč nám Michael neukazoval svůj pravý hlas častěji?", myslím, že pro to existuje pádný důvod. Zřejmě se rozhodl, že si tento hlas bude "šetřit" pro jeho "sexuální" písně a to z jednoho prostého důvodu - aby ta síla svádění byla dokonalá.
A nemusím to snad ani říkat, že dýchavičný baryton je vždycky více sexy, kterýkoli den, než vysoce nasazený tenor. Krása Michaelova hlasového rozsahu byla taková, že mu umožnila bez námahy, naprosto nenuceně, tyto písně dokonale zazpívat, i když charakteristickým a všeobecně známým hlasem jeho kariéry zůstává tenor.
"If It's Aching, You Have To Rub It"/ "Když je člověk nažhavený, musí si to udělat."
(pozn.překl. a postřeh v souvislosti s "dějem" písně IN THE CLOSET: ona ho nažhavila a pociťuje nutnost to s ní dokončit, prostě není východiska, když mu to neudělá ona, musí si to udělat sám.. jestli to chápu dobře)
Kouzlo těchto "hlubokých" písní spočívá v tom, že člověka zasáhnou tak náhle a nečekaně, a až se tak stane, pak ve vás zanechají zvláštní pocit, který je silnější než pouhý pocit "ojeté kurvičky"(potvory) (jako že ty písně mají hlubší smysl, i když jsou navenek o sexu - pozn.anij.). Což je přesně to, co se mi na těchto písních líbí.
Samozřejmě najde se i pár výjimek. Třeba píseň "MONEY", která není o sexu, ale v jistém směru by se člověk mohl dohadovat, že i tato píseň je o chtíči, žádostivosti, i když k penězům. Tato píseň začíná s Michaelem, který rapuje svým normálním "mužským" hlasem o všech těch padouších, co jsou schopni ho kvůli jeho penězům zničit:
" So you call it trust / Ty tomu říkáš záruka
But I say it's just / Ale já říkám, je to jen
In the devil's game / ďáblova hra
Of greed and lust / o nenasytnosti a chtivosti
They don't care / Je jim to jedno
They'd do me for the money / Pro peníze by mě oddělali
They don't care / Je jim to jedno
They use me for the money / Využívají mě pro peníze
So you go to church / Tak jděte do kostela
Read the Holy word / Číst si slovo boží
In the scheme of life / V tomto systému života
It's all absurd / Je to všechno absurdní
They don't care / Jim je to jedno
They'd kill for the money /Zabíjeli by pro peníze"
-Michael Jackson, Money
Když se píseň zesiluje a dostává se k vrcholu, pak se samozřejmě ten hluboký hlas drsného rapu postupně přibližuje Michaelovu známějšímu rozsahu tenoru, v souvislosti s tím, jak se stupňují zpěvákovy pocity paranoie a zoufalství.
A zase tady Michael využívá svůj hlasový rozsah jako nástroj pro změnu rozpoložení vzhledem ke smyslu písně, od zlosti a protestu až k zoufalství, když si uvědomuje, že není východisko, že stěny se kolem uzavírají (že proti tomu svinstvu není šance).
Michael využíval svůj hlasový rozsah stejným způsobem jako herci, když mění svůj vzhled a osobnost, aby zahráli určitou roli. Michaelův hlubší, přirozený hlas, byl tím hlasem, který si speciálně "šetřil" a rozhodoval se pro jeho použití v těch několika "vzácných" písních, kde tento hlas slyšíme. Jeho primární funkcí (kromě té zřejmé funkce svádění) bylo také dát posluchači jasně najevo, že to fakt myslí vážně.
Dokonce i ve skutečném životě si Michael svůj "opravdový" hlas obvykle nechával jen pro seriózní obchodní jednání. Třebaže možná používal svůj "raněný Bambi hlas" v určitých situacích (jako třeba když napínal Martina Bashira při natáčení), svým "opravdovým" hlasem hovořil při obchodních jednáních nebo tehdy, když bylo zapotřebí projevit rodičovskou autoritu vůči svým dětem, a také, samozřejmě, když chtěl být "sexy".
Existuje spousta historek od lidí, kteří mu volali a nebyli schopni po telefonu poznat jeho hlas, protože to nebyl "hlas Michaela Jacksona". Údajně dokonce i Lisa Marie ho peskovala tím, že říkala: "Proč nikdy nemluvíš svým skutečným hlasem?" Samozřejmě, Lisa měla velmi dlouhý seznam věcí, které by Michael "měl dělat", protože by to učinilo její život s ním o tolik "jednodušší"… což byl částečně důvod, že mu lezla na nervy, stejně tak měl ale péči on o ni… nicméně tohle sem do tématu nepatří.
"Who Is It...Is It My BROTHER!?" "Kdo je to... Je to můj BRATR!?"
Já osobně vidím dualitu Michaelových dvou "hlasů" jako jednu z nejzáhadnějších věcí, pokud se jeho osoby týče. A ve spojení s tolika dalšími aspekty jeho života, jeho odlišné hlasy zanechávají lidi na pochybách, přičemž si kladou otázku KDO JE SKUTEČNÝ MICHAEL? Byl on opravdu tím zraňovaným mužem s jemným, tichým hlasem, který byl údajně ostýchavý až do bodu trapnosti, kdy se cítil nepříjemně, nebo byl něžně hovořícím, šikovným "lovcem" žen?
Jako u většiny podobných otázek, je téměř nemožné určit odpověď tím, že se podíváte na jeho život. Místo toho je třeba podívat se na hudbu, která je skutečným základem tohoto života. V rámci své pracovní kariéry se Michael odhaloval po všech svých stránkách, v celé té své komplikovanosti, pokud jde o jeho osobnost. Nemusíte číst žádné životopisy, abyste Michaela pochopili. Je třeba věnovat pozornost pouze jeho písním.
Pravdou je, že byl to všechno dohromady. A že věděl úplně přesně, jak zpodobnit jakýkoli hlas (hudební part), který byl požadován. Michael jako přirozený tenor vlastnil jeden z těch nejvíce rozeznatelných hlasů v pop-music nebo v jakémkoli žánru, co se tohoto týče. Jenže když nastal čas pro to, aby byl sexy, věděl, že existuje jen jediný způsob, jak to udělat a dělal to správně…
A o tom to je, umění vytvořit hlas temný a hluboký.
P.S. - UFF, NĚKTERÉ ÚVAHY, MYŠLENKY, MI DÁVAJÍ PĚKNĚ ZABRAT TO VÁM TEDY ŘEKNU Jo a taky mi to vysvětlilo, proč měl Mike při natáčení klipu In the Closet dvojníka, to jak se o něj Naomi třela, jistě nezůstalo bez "reakce" ..a né, že si přeházíte písmenka :-)))))))